6.1.07

Mina kvinnliga förebilder

Jag fick en utmaning av Askungen;
”Utmanar dig med en beskrivning på dina kvinnor som förebilder, beskriv varför är det de du diggar som dina förebilder, på vilka sätt och hur kom det sig till att de blivit dina förebilder, och definiera och beskriv i en jämförelse till de kvinnorna du tycker om och de sämsta kvinnorna du tycker om och varför?”

Puhu! Det blev 3(!) inlägg om det! :D Jag vet ju att det inte är så kul att bara läsa, scrolla längre och längre hela tiden. Då man blir väldigt trött. Därför gjorde jag så här, att dela upp i tre inlägg. Hoppas att det känns lätt och bra för er att läsa genom mina inlägg nu?

Mina kvinnliga förebilder (det här inlägget.(;)
Min mamma som förebild?
De sämsta kvinnliga förebilderna

Människan i alla tider har alltid haft mindre eller större behov av förebilder.
Därför tror jag att förebilder öppnar väg för nya idoler och förebilder som kommer in i världen. Om man vill lyckas i livet, då brukar det vara lätt att hitta någon förebild som HAR varit i samma sits och lyckats nå sina mål. Då kan man känna sig igen i spåren, vad förebilden har gjort för framsteg och misstag, då får man möjligheten att bygga upp vägar för att nå sina egna mål. Vilken förebild som just du har beror på vilket mål du vill uppnå, i regel har förebilden en koppling till målet, brukar det vara så.

Så om jag ska vara uppriktig, så har jag aldrig haft någon idol eller förebild på riktigt när jag var liten för att jag inte kunde känna mig igen i idolerna. Jag bara hängde med de andra kompisarna/min lillsyster som är hörande och lyssnade på musik. När jag var yngre, brukade jag ha konst istället på väggarna. Alla sade det och ja, jag är fortfarande det idag, en tvättäkta dagdrömmare. =)
Jag vill hellre ha förebilder som jag kan få träffa, diskutera, lyssna och bli impad av deras liv, deras mål i livet och få inspirationer av dem.

Men däremot kan man självklart få inspiration av kändisarna eller de okända människorna ute på stan och ser hur de klär sig och snappar upp en del och ha det till min egen personliga stil som jag trivs bäst i. Inte mer än så. Jag vill kunna acceptera mitt yttre och trivs med mig själv. Att mitt inre och mitt yttre ska kunna känna samhörighet och trivs bra med varandra, då blir jag vacker på mitt personliga sätt. Inte mer eller mindre än de andra utan alla är vackra på sitt eget sätt.

Mina förebilder skulle i så fall vara alla kvinnor i hela världen, oavsett religion eller bakgrund, som vågar tro på sig själv och har självförtroende att säga ifrån om hon blir orättvist behandlad och har mål i livet. Att vara sig själv trots hon är mamma eller hustru eller kvinna. Att hon bara är sig själv.
Att vara uppriktig och visa respekt för sina medsystrar, hjälpa till med mera.
Att kvinnor INTE anpassar sig totalt för män för att få felaktiga bekräftelser, enbart det yttre.
Utan att kvinnor ska kunna vara sig själv, med sin personlighet, sina både dåliga och positiva egenskaper. Att bli accepterad som hon är ute i samhället, för sina föräldrar, för sina barn, för sin livskamrat, för sina medarbetare, för sina medmänniskor.

Jag plockar fram några kvinnor, bara t.ex. för att kunna förklara vad jag menar med de kvinnliga förebilderna.
Sofia Wistam, för att hon vågar tro på kärleken och vara ärlig gällande sina relationer och att man vågar bli kär igen, även om man har blivit sårad och ledsen efter jobbiga separationer. Att man har det dåligt i relationen men ger inte upp så lätt för det.
Mat-Tina, för att hon vill vara sig själv och få jobba med det hon trivs bäst med. Hon skulle ändå jobba som kock även om hon inte hamnade i tv och trivs som fisken i vattnet eller hur?
Kylie pga. hon överlevde cancern. Inte bara hon, alla i världen också som kämpade mot de hemska sjukdomarna och övervann över sin sjukdom.
Stella McCartney, för att hon har nått sitt mål att vara kläddesigner trots hon kommer från en bakgrund, där kändisskapet är vardag för henne. Hon lät inte sig hindras enbart för det utan hon ville bevisa att hon faktiskt kan och vill skapa kläder oavsett vilken bakgrund hon kommer ifrån.
Elinleticia – för att hon är, helt enkelt, sig själv och en av de mesta uppriktiga och välformulerade människor jag har träffat i mitt liv (Alltså sågs ute på nätet, har inte träffat henne IRL.)
Jennyk – för att hon ser det positiva och glädjen med livet trots hon ser sig som en ”oturfågel”. Läs hennes inlägg ”Jag, en misslyckad varelse

Hoppas att ni, Elinleticia och Jennyk, inte har emot att jag tog med er i det här inlägget. Om ni inte vill vara med, så meddela mig.

Ja, det var mitt inlägg om de kvinnliga förebilderna.

5 kommentarer:

saraskameramobil sa...

Elinleticia -
Tack att du tycker att det är ok att jag tog med dig i texten.
Ja, därför att jag känner så att jag trivs bättre med att berätta i bilder än i text. Tack än en gång!

Välkommen tillbaka!

Anonym sa...

Jag blir också mycket smickrad att du valt mig :) Ja, man drabbas av en hel del oturligheter, främst på grund av min slarv eller tankspriddhet. Samtidigt har jag haft tur som fått världens underbaraste familj! :)

saraskameramobil sa...

Jenny -
Det var så lite! Jag tror säkert att du är en av de mesta positiva människor jag har träffat och du bjuder på dig själv med lite självironi. Var dig själv, bara. ;)
kram!

Anonym sa...

Bra kvinnliga förebilder du valt, inkl JK och Elinleticia.. Håller med dig... Kramar!

saraskameramobil sa...

norrlandssussi -
Jättekul att du lämnar avtryck här! Fortsätt med det, gärna! ;P

Tack att du håller med mig och ja, det känns ju mest realtiskt med de här kvinnliga förebilder än där bort i drömmmarnas värld. Då känner man sig närmare dem. =)

Välkommen tillbaka, norrlandssussi!
kram!